درمان بزرگی پروستات با بخار آب (روش رزوم)

رزوم، درمان بزرگی پروستات با بخار آب

اخیرا تبلیغاتی  در مورد روش رزوم منتشر شده که باعث سوالاتی در مورد این روش درمانی در بیماران شده است. در این مقاله به این میپردازیم که این روش چیست و دقیقا در چه بیمارانی کاربرد دارد. روش درمانی روزم برای درمان هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) استفاده می شود. هایپرپلازی یا بزرگی پروستات یک بیماری در آقایان است که باعث رشد پروستات می شود و ممکن است باعث انسداد مجرای ادرار و اختلال در توانایی ادرار و انزال گردد. در روش درمانی رزوم از بخار برای کاهش حجم بافت پروستات و تسکین علائم BPH استفاده می شود.
روش Rezum یکی از درمان جراحی کم تهاجمی برای هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) است که اخیرا ابداع و مشهور شده و در ایران هم در دسترس قرار گرفته است. این روش درمانی  یک ابزار ویژه دارد که از بخار آب برای تخریب و کوچک کردن نواحی بزرگ شده پروستات استفاده می کند. این ابزار از مجرای ادرار بیمار عبور می کند، بنابراین نیازی به برش و جراحی نمی باشد. نام دیگر رزوم درمان پروستات با بخار آب است.

چه بیمارانی از روش درمان بزرگی پروستات با بخار آب (روش رزوم) سود میبرند؟

توضیح این نکته ضروری است که همه بیمارانی که از بزرگی پروستات رنج میبرند، نیاز به جراحی و روش های کم تهاجمی ندارند. برای درمان بزرگی پروستات اول از روش های دارویی استفاده میشود ولی در مواردی که بیمار با دارو به نتیجه دلخواه خود و پزشک نمیرسد یا شرایطی پیدا میکند (مانند سنگ مثانه) که نیازمندجراحی است ، متخصص ارولوژی ابتدا از روش معمول جراحی که اصطلاحا استاندارد طلایی درمان هستند مانند جراحی باز یا تراشیدن پروستات از طریق مجرا (TURP) که ان هم روشی کم تهاجمی است، در بیمار استفاده میکند.
ولی گاهی بعضی بیماران شرایطی دارند که تحمل عمل جراحی را ندارند یا از اتاق عمل یا بیهوشی واهمه دارند که دد این بیماران میتوان از روش رزوم  استفاده کرد. بابد توجه کرد که در این روش پروستات نباید سرطانی باشد و اندازه پروستات باید زیر ۱۲۰ باشد.


رزوم درمانی در مطب متخصص اورولوژی یا بیمارستان انجام می شود. قبل از درمان رزوم، اورولوژیست از بیمار میخواهد که مثانه را تخلیه کند. سپس از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن مجرای ادرار و پروستات استفاده می کند تا در طول عمل راحت تر باشد و احساس درد و ناراحتی نداشته باشید.
سپس یک دستگاه دستی با یک لوله بلند و نازک در انتهای مجرای ادرار بیمار وارد می کند. یک سوزن کوچک از انتهای لوله آزاد می شود و بخار را به نواحی بزرگ شده پروستات می رساند. بخار ایجاد شدن توسط دستگاه، سلول های پروستات را از بین می برد و باعث کوچک شدن نواحی بزرگ شده می شود. بیمار برای چند روز از سوند ادراری استفاده خواهد کرد .

در فیلم زیر دکتر یاسری در مورد این روش درمانی صحبت میکنند:

مزایا و معایب روش درمانی رزوم نسبت به سایر روش ها چیست؟

درمان رزوم یک درمان ایمن و موثر برای BPH با نتایج طولانی مدت خوب است.  مزایای این روش درمانی عبارتند از:

  1. بعد از عمل معمولا نیازی به مصرف داروهای نیست
  2. معمولا بر عملکرد جنسی فرد تاثیری ندارد.
  3. یک روش سرپایی و راحت است که در افراد مسن با بیماری های همراه هم قابل اجراست
  4. نیازی به بیهوشی عمومی ندارد.
  5. دوره نقاهت کوتاه می باشد و بیمار خیلی سریع بهبود می یابد.
  6. امکان تکرار این روش درمانی در صورت بازگشت علائم بیماری وجود دارد.

از معایب این روش میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱.احتمال موفقیت  نسبت به روش های جراحی  پایین است که بین ۴۰ تا ۵۵ درصد است.
۲. هزینه تجهیزات در این روش بسیار بالاست و خیلی بیمه ها در ایران پوششی روی این روش ندارند.
۳. احتمال عوارضی چون عفونت ادرار مکرر و بی اختیاری بعد از این روش هم وجود دارد.

مطالب مرتبط:

هزینه جراحی لیزری پروستات چقدر است؟؟

گوجه فرنگی و بزرگی خوش خیم پروستات

آیا نگران بی اختیاری و ناتوانی جنسی بعد از عمل جراحی پروستات باشیم؟

4 پاسخ
  1. بهروز
    بهروز گفته:

    امیدواریم متخصصان مهندسی پزشکی در کشورمان مشابه این دستگاه را بسازند تا هزینه درمان برای مردم قابل تحمل باشد. البته احتمالاً کشورهایی مانند چین این انحصار را زودتر از ما از آمریکا بگیرند.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *