فتق کشاله ران در خانم ها

فتق کشاله ران یکی از بیماری هایی است که بیشتر در مردان وجود دارد و معمولا درصد کمی از زنان دچار آن هستند. در این مقاله قصد داریم در مورد فتق کشاله ران  در خانم ها (هرنی اینگوینال)  توضیح دهیم.

 

فتق کشاله ران

حدودا دو درصد از زنان دچار فتق کشاله ران می شوند. فتق اینگوینال زمانی رخ می دهد که بخش از روده کوچک به سمت کانال اینگوینال فشار داده شود و برامدگی ایجاد کند. اگر روده تا حد ی بیرون زدگی داشته باشد باید برای درمان این نوع فتق جراحی انجام دهند. .

در فیلم زیر دکتر یاسری در مورد این فتق توضیحات مختصر میدهند. این فیلم سه بخش دارد که در طول مقاله قرار میدهیم:

 

دلایل ایجاد فتق در بانوان

علت دقیق بروز فتق در زنان یا در مردان مشخص نیست. ممکن است به صورت مادرزادی ناحیه ای ضعیف داشته باشند که در اثر فشار باعث برامدگی شود یا در اثر مرور زمان ضعیف شده باشد. استرس و فشار در ضعیف شدن دیواره عضلانی بسیار موثر است.

تنگی مجرای ادار ، یبوست مزمن، زایمان، بلند کردن اجسام سنگین، اضافه وزن زیاد، سرفه مزمن می توانند دلیل بر ایجاد فتق در بانوان باشد.

 

 علائم فتق در بانوان

معمولا فتق های کوچک و متوسط بی علامت که معمولا فتق های کوچک در افراد وجود دارد. فتق های بزرگ که بیشتر باعث ناراحتی و درد می شوند، برامدگی هایی در ناحیه کشاله ران و لبیا  هستند که ممکن است هنگام ایستادن، سرفه کردن، بلند کردن اجسام سنگین و یا هر فشاری باعث افزایش فشار شکم شوند و بزرگتر شوند.

در صورتی که علائم و نشانه های شدیدی مانند درد ناگهانی فتق کشاله ران، عدم دفع گاز و مدفوع یا حالت تهوع و استفراغ دارید یک حالت اورژانسی است و حتما باید به بخش اورژانس مراجعه کنید.

 

درمان  فتق کشاله ران در خانم ها

فتق های واضح ناحیه کشاله ران باید در اولین فرصت جراحی شوند. جراحی تنها درمان فتق می باشد که جراح آن را به دو صورت جراحی باز و لاپاراسکوپی فتق انجام میدهد. اگر فتق بزرگ باشد باید به سرعت عمل جراحی را انجام میدهند چون یکی از خطرات آن گیر افتادن روده و خطر سیاه شدن روده است. تعیین نوع عمل جراحی به اندازه فتق و تشخیص متخصص  ارولوژی یا جراح بستگی دارد.

ولی بهترین روش جراحی فتق به خصوص در بانوان جراحی لاپاراسکوپی است که درد کمتر، دوره نقاهت کمتر و نتایج زیبایی بهتری دارد. در این روش که بخشی از فیلم عمل را در پایبن مشاهده می نمایید، با سه سوراخ کوچک وارد فضای شکم میشوند و روده را خارج میکنند. محل فتق را ترمیم میشود و مش قرار داده میشود. این روش به خصوص در فتق های دوطرفه ارجح است و با تکنیک های جدید میزان عود پایین است و با روش باز برابری میکند.

 

مطالب مرتبط:

فیلم کامل جراحی لاپاراسکوپی فتق در آقایان

1 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *