بیضه نزول نکرده تا چه سنی باید جراحی شود؟

 بیضه نزول نکرده

 

بیضه های پسران در دوران جنینی در داخل شکم هستند. در اولخر دوره بارداری، بیضه ها با عبور از کانال کشاله ران ، به کیسه بیضه(اسکروتوم)  مهاجرت میکنند. اگر نزول بیضه در هر قسمت از مسیر طبیعی متوقف شود، به آن عدم نزول بیضه می گویند. بهترین زمان برای تشخیص عدم نزول بیضه در دوران نوزادی است. سه درصد از نوزادان‌ پسر رسيده‌ و سی درصد از نوزادان‌ پسر نارس‌ دچار   بيضه‌ نزول نکرده هستند.

 

بیضه نزول نکرده در سمت راست

عوامل خطر بیضه نزول نکرده

  1. نارسی نوزاد
  2. وزن کم هنگام تولد
  3. تماس مادر با حشره کشها
  4. دیابت و چاقی در مادر
  5. مادر سیگار
  6. مصرف مسکن در دوران بارداری
  7. سابقه خانوادگی مثبت
  8. لقاح مصنوعی
  9. برخی سندرمهای مادرزادی

تشخیص

 

معمولا کودک را  از نظر محل، سایز، و سایر اختلالات همراه نظیر هیپوسپادیاس(ختنه پیغمبری)   مورد ارزیابی قرار گیرد.  در 80% موارد بیضه نزول نکرده قابل لمس است. اگر هر دو بیضه غیرقابل لمس باشند، به ویژه چنانچه اشکال در تکامل آلت نیز مشاهده گردد، توصیه به انجام تست ژنتیک و هورمونی از نظر اختلالات ابهام جنسی میشود. .در 50-25% موارد بیضه غیرقابل لمس، بیضه داخل شکم واقع شده است.روش های تشخیصی در موارد عدم نزول بیضه شامل سونوگرافی، “ام آر آی” و لاپاروسکوپی میباشد که امروزه mri با توجه به دقت تشخیصی پایین در این موارد و منفی کاذب بالا،  کمتر کاربرد دارد. روش طلایی تشخیصی لاپاروسکوپی است.

بیضه نزول نکرده تا چه سنی باید جراحی شود؟

 

در نوزادان و شیرخواران، کودک هر شش ماه معاینه و پیگیری میشود تا در این مدت اجازه نزول خودبخود بیضه داده شود.اگر در این مدت نزول خودبخود بیضه رخ ندهد، میتوان عمل جراحی را تا  سن ۶ تا ۱۸  ماهگی انجام داد.

 

در فیلم زیر دکتر یاسری در مورد این مساله صحبت میکنند:

 

درمان بیضه نزول نکرده

 

درمان  عدم نزول بیضه با هدف بهبود عملکرد بیضه، کاهش و/ یا تسهیل تشخیص سرطان بیضه، تامین زیبایی، و پیشگیری از عوارضی نظیر فتق یا چرخش طناب بیضه توصیه میگردد. هورمون درمانی از روش های قدیم درمانی بود که امروزه در این بیماران توصیه نمیشود. این عمل جراحی (ارکیدوپکسی) بهتر است توسط متخصص ارولوژی  یا جراح اطفال انجام پذیرد.

توجه: پس از سن 18 ماهگی تا قبل از بلوغ، ارکیوپکسی ریسک سرطان را 6-2 برابر کاهش میدهد.

جراحی به دو روش باز یا لاپاراسکوپی انجام میشود. لاپاراسکوپی معمولا در مواردی انجام میشود که بیضه در کانال کشاله ران دیده نشده یا در داخل شکم قراردارد یا به صورت کلی بیضه در تصویربرداری و معاینه پیدا نشوه است. در این روش بجای برش باز با سه سوراخ وارد فصای شکم میشویم و بیضه را از داخل شکم خارج میکنیم و در کیسه بیضه قرار میدهیم. اگر میخواهید در مورد روش لاپاروسکوپی بیضه نزول نکرده بدانید روی لینک زیر کلیک کنید:

لاپاراسکوپی بیضه نزول نکرده

جراحی باز تحت بیهوشی عمومی انجام میپذیرد. مدت عمل حدود یک ساعت است. دراین بیماران ابتدا یک برش ۲ سانتیمتری در کشاله ران داده میشود؛ سپس بیضه به آرامی با حفظ عروق و لوله منی بر، از چسبندگیها جدا شده و کیسه فتق ( در صورت وجود) نیز بسته شده؛

گاهی جراحی را در دو مرحله، با فاصله حداقل ۶ ماه، صورت میپذیرد.در پنج درصد بیماران در هنگام جراحی بیضه یافت نمیشود، که  این حالت بیضه از بین رفته یا  ونیش نام دارد . لاپاروسکوپی در موارد  بکار میرود.

اگر سوالی در این مورد دارین میتونین در بخش نظرات بپرسین. اگر میخواهین سوال خصوصی از دکتر بپرسین یا قصد انجام این جراحی را با بهترین کیفیت  دارین، .این لینک را لمس کنید.

مطالب مرتبط:

جراحی فتق عودکرده و هر دو بیضه در یک کیسه در یک کودک

9 پاسخ
  1. Eli
    Eli گفته:

    سلام خسته نباشید پسرم ۷ سالشه بیضه سمت چپش داخل شکمشه چن بار برای عمل بردیم ب دلایلی کنسل شد میخواستم بدونم خطرناکه و تا چه زمانی میتونیم این عمل رو انجام بدیو

    پاسخ
  2. محسن
    محسن گفته:

    سلام
    من احساس میکنم بیضه هام تمایل دارند وارد شکم بشن و خیلی وقتا با دست میارمشون تو کیسه . میخواستم بدونم باید چیکار کنم چون جدید نعوذم هم ضعیف شده و میزان اسپرم هام هم کم شده و خیلی زود انزالی شدم

    پاسخ
    • علیمحمد یاسری
      علیمحمد یاسری گفته:

      با سلام. اگر بیشتر موقع بالا باشه باعث اختلال اسپرم سازی میشه و باید با جراحی در کیسه ثابت شود.

      پاسخ
  3. محسن دبیر فیزیک
    محسن دبیر فیزیک گفته:

    سلام
    من احساس میکنم بیضه هام تمایل دارند وارد شکم بشن و خیلی وقتا با دست میارمشون تو کیسه . میخواستم بدونم باید چیکار کنم چون جدید نعوذم هم ضعیف شده و میزان اسپرم هام هم کم شده و خیلی زود انزالی شدم

    پاسخ

تعقیب

  1. […] بیضه نزول نکرده تا چه سنی باید جراحی شود؟ […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *