لاپاراسکوپی بیضه نزول نکرده

 بیضه نزول نکرده

 

بیضه های پسران در دوران جنینی در داخل شکم هستند. در اولخر دوره بارداری، بیضه ها با عبور از کانال کشاله ران ، به کیسه بیضه(اسکروتوم)  مهاجرت میکنند. اگر نزول بیضه در هر قسمت از مسیر طبیعی متوقف شود، به آن عدم نزول بیضه می گویند. بهترین زمان برای تشخیص عدم نزول بیضه در دوران نوزادی است. سه درصد از نوزادان‌ پسر رسيده‌ و سی درصد از نوزادان‌ پسر نارس‌ دچار   بيضه‌ نزول نکرده هستند. در این مقاله سعی داریم در مورد روش لاپاروسکوپی و کاربرد آن در بیضه نزول نکرده صحبت کنیم.

 

تشخیص

 

معمولا کودک را  از نظر محل، سایز، و سایر اختلالات همراه نظیر هیپوسپادیاس(ختنه پیغمبری)   مورد ارزیابی قرار گیرد.  در 80% موارد بیضه نزول نکرده قابل لمس است. اگر هر دو بیضه غیرقابل لمس باشند، به ویژه چنانچه اشکال در تکامل آلت نیز مشاهده گردد، توصیه به انجام تست ژنتیک و هورمونی از نظر اختلالات ابهام جنسی میشود. .در 50-25% موارد بیضه غیرقابل لمس، بیضه داخل شکم واقع شده است.روش های تشخیصی در موارد عدم نزول بیضه شامل سونوگرافی، “ام آر آی” و لاپاروسکوپی میباشد که امروزه mri با توجه به دقت تشخیصی پایین در این موارد و منفی کاذب بالا،  کمتر کاربرد دارد. روش طلایی تشخیصی لاپاروسکوپی است.

در مورد اینکه بیضه نزول نکرده تا چه سنی باید جراحی شود در مقاله دی.ری صحبت کرده ایم که با لمس لینک زیر میتوانید به آن دسترسی داشته باشید:

بیضه نزول نکرده تا چه سنی باید جراحی شود؟

 

درمان بیضه نزول نکرده

 

درمان  عدم نزول بیضه با هدف بهبود عملکرد بیضه، کاهش یا تسهیل تشخیص سرطان بیضه، تامین زیبایی، و پیشگیری از عوارضی نظیر فتق یا چرخش طناب بیضه توصیه میگردد. هورمون درمانی از روش های قدیم درمانی بود که امروزه در این بیماران توصیه نمیشود. در مان با  عمل جراحی (ارکیدوپکسی) است که بهتر است توسط متخصص ارولوژی  یا جراح اطفال انجام پذیرد. جراحی به دو روش باز یا لاپاراسکوپی انجام میشود.

موارد کاربرد لاپاروسکوپی

لاپاراسکوپی معمولا در موارد زیر انجام میشود:

  1.  بیضه در کانال کشاله ران دیده نشده باشد
  2. یک یا هر دوبیضه داخل شکمی باشد
  3.  به صورت کلی بیضه در تصویربرداری و معاینه پیدا نشده باشد

لاپاروسکوپی بیضه نزول نکرده

لاپاراسکوپی بیضه نزول نکرده

در این روش بجای برش باز با سه سوراخ وارد فضای شکم میشویم و بیضه را از داخل شکم خارج میکنیم و در کیسه بیضه قرار میدهیم. حسن این روش تشخیصی و درمانی بودن ان است. از طرفی کمترین درد و دوره نقاهت کوتاه دارد و نتایج زیبایی بهتری هم نسبت به جراحی باز دارد.

در فیلم زیر دکتر یاسری در مورد این مساله صحبت میکنند:

جراحی لاپاراسکوپی تحت بیهوشی عمومی انجام میپذیرد. مدت عمل حدود دو ساعت است. دراین بیماران ابتدا یک برش کوچک در بالای ناف  داده میشود؛ سپس دوربین وارد شکم میشود و وسایل لاپاراسکوپی از دو سوراخ وارد شکم میشود. سپس بیضه به آرامی با حفظ عروق و لوله منی بر، از چسبندگیها جدا شده و بیضه از کانال جدید به کیسه بیضه منتقل میشود.

گاهی جراحی لاپاراسکوپی را در دو مرحله، با فاصله حداقل ۶ ماه، صورت میپذیرد که در مواردی است که طول طناب بیضه کوتاه است و به کیسه بیضه نمیرسد.در پنج درصد بیماران در هنگام جراحی بیضه یافت نمیشود، که  این حالت بیضه از بین رفته یا  ونیش نام دارد .

اگر سوالی در این مورد دارین میتونین در بخش نظرات بپرسین. اگر میخواهین سوال خصوصی از دکتر یاسری فوق تخصص اندویورولوژی و لاپاراسکوپی دستگاه ادراری تناسلی بپرسین یا قصد انجام این جراحی را با بهترین کیفیت  دارین، .این لینک را لمس کنید.

مطالب مرتبط:

جراحی فتق عودکرده و هر دو بیضه در یک کیسه در یک کودک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *