درمان سرطان پروستات

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان های بین مردان که علائم آن خیلی آهسته آغاز میشود . البته با  تشخیص در زمان مناسب میتوان از تشدید این بیماری جلوگیری کرد و قبل از آسیب رساندن به بقیه اندام های بدن سرطان پروستات را مشخص نمود. روش های درمان این سرطان از قرار زیر است:

 

جراحی سرطان پروستات

جراحی پروستات در بیمارانی که توان جسمی کافی جهت تحمل عمل را دارند ، توصیه میشود . روش های جراحی سرطان پروستات طی سالهای اخیر پیشرفت شگرفی داشته است.

عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی از سخت ترین اعمال جراحی ارولوژی است که در بیماران با سرطان پروستات انجام میشود. در این جراحی پروستات به همراه غدد منوی و مجرا و غدد لنفاوی خارج میشود و مجرا به مثانه پیوند میشود.  بیمار زیر با افزایش آزمایش پی اس ای مراجعه کرده بود که در بررسی متوجه سرطان پروستات در ایشان شدیم. در تصویر پروستات خارج شده را میبینید.

پروستات

 

در اغلب مواقع جراح سعی می کند به اعصاب ناحیه آسیب وارد نشود ، تا بیمار بعد از بهبودی اختلالات نعوذ نداشته باشد. اما گاهی به دلیل نزدیک بودن تومور به اعصاب ناحیه اینکار امکانپذیر نیست.

امروزه روش های جراحی به کمک ابزارهای جدید ، عوارض بعد از جراحی را به حداقل رسانده است. اما گاهی ممکن است مشکلاتی مانند مشکلات زیر بوجود آید:

  • نشت ادرار
  • ناتوانی جنسی
  • بی اختیاری
  • فتق کشاله ران ؛ که گاهی تا دو سال بعد هم محتمل است.

 

پرتو درمانی

درمان سرطان پروستات با رادیوتراپی هم  امکان پذیر است. بعد از جراحی ، اشعه درمانی می تواند در انهدام سلولهای سرطانی نقش بسزایی داشته باشد. همچنین  می تواند در متاستازهای به استخوان که با درد همراه هستند ،  تسکینی ایجاد کند.البته اشعه درمانی در مردان می تواند با عوارضی چون : کاهش قدرت نعوظ ، اسهال ، خستگی و اختلالات دفع ادرار و مدفوع همراه باشد.

هورمون درمانی 

یکی از روش درمان سرطان پروستات هورمون درمانی است. هورمون درمانی می تواند سرعت رشد سلولهای سرطانی را کاهش دهد ، و  یکی از گزینه های درمانی باشد. این روش درمانی تولید تستوسترون و سایر هورمون های مردانه را متوقف می کنند. هورمونهای مردانه میتوانند رشد سلولهای سرطانی پروستات را تقویت می کنند.

روش هایی که که در هورمون درمانی سرطان پروستات استفاده می شوند عبارتند از:

  • داروهای خوراکی و تزریقی
  • برداشتن بیضه ها: یک روش جراحی است که در آن هر دو بیضه که منبع اصلی تولید هورمون تستوسترون هستند برداشته می شود.

عوارض جانبی هورمون درمانی عبارتست از : گرگرفتگی ، رشد سینه ها در مردان  ، افزایش وزن و ناتوانی نعوظ

شیمی درمانی 

شیمی درمانی موجب نابودی سلولهای سرطانی در تمام بدن می شود ، بنابراین زمانی بکار میرود که سلولهای سرطانی به سایر جاهای بدن منتشر شده اند و سرطان پروستات به هورمون درمانی مقاوم باشد. اکثرا شیمی درمانی داخل وریدی تجویز می شود   و طول درمان با توجه به وسعت سرطان ۳ تا ۶ ماه است.

 

کرایوتراپی  

در کرایوتراپی سلولهای سرطانی بصورت موضعی و با سرمای زیاد نابود می شوند. از کرایوتراپی کمتر در درمان سرطان پروستات استفاده می شود ، چون هنوز کارآمدی اش در طولانی مدت مشخص نیست. البته این روش مزایایی هم دارد ، از جمله دوره بهبودی کوتاه تر.از آنجایی که این روش موجب آسیب اعصاب ناحیه هم می شود ، اکثر مردان بعد از کرایوتراپی دچار کاهش میل جنسی می شوند.

 

درمان های بیولوژیک 

درمان بیولوژیک جدید در واقع با ارتقاء سیستم ایمنی بیمار جهت مبارزه با سلولهای سرطانی عمل میکنند. در این روش درمانی ، موادی که توسط بدن یا آزمایشگاه ساخته می شوند ، جهت ارتقاء و بازسازی سیستم دفاع طبیعی بدن بکار می رود. داروی سیبولیسل تی  یکی از درمانهای بیولوژیکی موثر در سرطان پروستات پیشرفته شناخته شده است. این دارو اغلب تا ۳ بار در ماه تجویز می شود.

در نهایت باید ذکر کنیم که انتخاب این روش ها با مشورت جراح با خانواده و بیمار انجام میگیرد تا روش انتخاب شده کمترین عارضه و بیشترین اثر را داشته باشد.

 

مطالب مرتبط:

جراحی پروستات در چه مواقعی انجام میشود؟

1 پاسخ

تعقیب

  1. […] سرطان پروستات، یعنی بعضی از سلول‌های طبیعی غده پروستات توانایی کنترل رشد و تقسیم را از دست داده‌اند و دیگر همانند سلول‌های سالم عمل نمی‌کنند. […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *