درمان سنگ کلیه ۶ میلی متری یا حالب

سنگ‌ کلیه

سنگ کلیه یکی از بیماری شایع در جوامع است و در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد جامعه از این بیماری رنج‌میبرند. یکی از بدترین دردها ، درد سنگ کلیه است. بیماران  مبتلا به این بیماری همواره به دنبال راهی هستند که بتوانند از این مشکل خلاص شوند یا دست کم روش‌هایی غیر دارویی را جستجو می‌کنند که بتواند درد آن را تسکین دهد. در این مقاله به بررسی راهکاری برای درمان سنگ های ۶ میلی متری کلیه و حالب میپردازیم.

انواع درمان سنگ کلیه

به صورت کلی انواع درمان های کلی سنگ کلیه به شرح زیر است:

  • استفاده از داروهایی  که می تواندبه دفع سنگ‌ کلیه کمک کنند
  • سنگ شکنی برون اندامی  ESWL  با استفاده از امواج ماورای صوتی
  • سنگ شکنی درون اندامی TUL
  • جراحی خروج سنگ با استفاده از تونل پوستی  PCNL
  •  روش جراحی لاپاراسکوپی جهت خروج سنگ های ادراری
  • عمل جراحی باز

سنگ ۶ میلی متری کلیه

سنگ های ۶ میلی متری اگر داخل کلیه باشند و بی علامت باشند و انسدادی هم در مسیر کلیه ایجاد نکرده باشند اکثرا یا با رعایت رژیم غذایی و پیگیری هر ۶ ماه درمان میشوند . البته باید توجه داشت که در برخی شرایط خاص متخصص ارولوژی توصیه به سنگ شکنی برون اندامی جهت سنگ کلیه شما میکند. در فیلم زیر دکتر یاسری در مورد این روش ها توضیح‌میدهند:

روش های درمانی سنگ کلیه

سنگ ۶ میلی متری حالب

سنگ های ۶ میلی‌متری لوله حالب شرایط ویژه تری دارند. با توجه به اینکه این سنگ ها انسداد ایجاد میکنند و در روند تخلیه ادرار مشکل ایجاد میکند نیاز به توجه ویژه و درمان دارند. در این حالت با توجه به اینکه احتمال دفع سنگ بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است، اگر میزان آب دوردن کلیه (هیدرونفروز) زیاد نباشد و فرد تک‌کلیه نلاشد یا شرایط خاص نداشته باشد، میتوان هر دو راه درمان دارویی  یا سنگ شکن را انتخاب کند.

درمان دارویی

این درمان معمولا شامل داروهای ادرار آور، ضد التهاب و داروهایی است که لوله حالب را شل کنند و دفع سنگ را بهبود دهند. توجه کنید که در صورت انتخاب این روش درمان توسط متخصص ارولوژی، شما فقط بین دو تا چهار هفته برای دفع سنگ فرصت دارید. چون بعد از این مدت تخریب کلیه آغاز میشود. و حتما در انتهای درمان حتی با وجود دفع سنگ، روش تصویر برداری برای اطمینان از دفع کامل سنگ کلیه و رفع انسداد واجب است. در این روش فعالیت زیاد و مصرف مایعات فراوان هم به دفع سنگ کمک زیادی میکند.

سنگ شکن برون اندامی

تمامی سنگ های کلیه قابل شکستن با سنگ شکنی برون اندامی نیستند. در سنگ های ۶ میلی حالب ، اگر سنگ در حالب فوقانی و نزدیک کلیه باشد،  موفقیت سنگ شکن برون اندامی بیشتر است ولی اگر در حالب میانی و تحتانی باشد موفقیت سنگ شکن درون اندامی بیشتر است. جنس سنگ فاکتور مهم دیگری است. به طوری که سنگ های سیستینی مقاوم ترین سنگ ها هستند و امکان موفقیت سنگ شکنی برون اندامی کمتری دارند.  اگر سنگ به هر علتی  شکسته نشود، از روش های جراحی آندوسکوپی جهت خروج آن استفاده شود. ممکن است میزان انسداد زیاد باشد و متخصص ارولوژی ، بجای سنگ شکن برون اندامی از زوش دیگری استفاده کند.

دستگاه سنگ شکن

دستگاه سنگ‌شکن

سنگ شکن درون اندامی

  • در این روش که معمولا برای سنگ های حالب میانی و تحتانی استفاده میشود، بیمار به اتاق عمل میرود و بعد از بی حسی از کمر یا بی هوشی عمومی ، جراح با وسیله ای به نام یورتروسکوپ از طریق مجرا وارد مثانه و حالب میشود و با لیزر یا سنگ شکن پنوماتیک سنگ را میشکند. معمولا در این روش در پایان استنت موقت ادراری هم قرار داده میشود.

اگر سوالی در این باره از دکتر یاسری دارین میتوانید این لینک را لمس کنید. 

مطالب مرتبط:

روش های درمانی سنگ کلیه

هزینه جراحی سنگ کلیه چقدر است؟

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *