روش نوین جراحی پلاک پیرونی

پلاک پیرونی چیست؟

بیماری پیرونی یک بیماری نادر و ناشناخته است که در آن زیر پوست آلت پلاک هایی تشکیل میشود که باعث کجی و کوتاهی آلت تناسلی و ناتوانی جنسی میشود. در مقالات قبل به تفضیل به این بیماری پرداخته ایم. در این مقاله میخواهیم به یکی از روش های نوین جراحی این بیماری اشاره کنیم.

 

درمان پلاک پیرونی

درمان پلاک پیرونی اول از درمان های دارویی و تزریق داخل آلت آغاز میشود. تزریق دارو داخل پلاک آلت بهترین درمان پلاک پیرونی است که میتوان از داروهایی مانند زیافلکس هم استفاده کرد که در مقالات قبلی به آنها پرداخته ایم. ولی هنوز درصد کمی از بیماران به این درمان ها مقاوم هستند و این بیماران کاندید جراحی میشوند.

 

جراحی پلاک پیرونی

 

جراحی پلاک پیرونی تحت بی‌حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی در بیمارستان انجام می‌شود. پس از بی‌حسی، نعوظ مصنوعی از طریق تزریق دارو در پایه آلت القاء می‌شود تا متخصص اورولوژی بتواند محل و تعداد پلاک ها را تعیین کند. برش جراحی معمولاً به فاصله چند میلی متری از غده آلت به صورت مدور ایجاد می‌شود تا جراح بتواند پوست آلت را از کورپورا کاورنوسا بلند کند. بعد معمولا پلاک های روی آلت حذف میشود و محل پلاک ها از گرافت های طبیعی یا صنعتی جایگزین میشود. گرافت میتواند از پوست خود بیمار یا بافت هایی مانند تونیکا واژینالیس باشد یا از مواد صنعتی باشد.

در روش جدید این جراحی از ماده ای اسفنجی به تام تکوسیل به عنوان گرفت استفاده میشود. بعد از مدتی سلول های خود بیمار در این گرفت رشد میکنند و چون حالت اسفنجی دارد در فرآیند نعوظ آلت هم تداخل کمتری ایجاد میکند.

جراحی پللک پیرونی با تکوسیل

باید دقت کرد که در مواردی که بیمار ناتوانی جنسی دارد، عمل همزمان قرار دادن پروتز آلت هم برای بیمار انجام میشود و در مواردی که بیمار انحراف یا کجی آلت دارد، متخصص ارولوژی با روش پلیکاسیون،  انحراف را هم درمان میکند.

موارد نیاز به جراحی پلاک پیرونی

آقایانی که به بیماری پیرونی مبتلا هستند، و به درمان های دارویی پاسخ نداده اند. و حداقل یک سال از بیماری آنها میگذرد و از فاز حاد بیماری عبور کرده اند،  اما به نعوظ می‌رسند، فقط یک خمیدگی ساده بدون بدشکلی‌هایی مانند شبیه بودن به ساعت شنی یا پیچش از میانه دارد، معمولا متقاضی عمل گرافت تاکوسیل آلت هستند.

عوارض جراحی

در این روش جراحی هم، عوارض معمول عمل های جراحی مثل خونریزی و عفونت و عوارض بیهوشی وجود دارد. ولی با توجه به برداشتن پلاک و مختل شدن خونرسانی سینوزویید های آلت امکان ۴۰ تا ۵۰ درصدی ناتوانی جنسی وجود دارد. که ان هم با پروتز قابل درمان است. به همین دلیل روش جراحی ، روش خط آخر درمان پلاک پیرونی است.

در ویدئوی زیر دکتر یاسری در مورد این روش توضیح میدهند:

 

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *